Záujem o mágiu a poznanie budúcnosti sprevádza človeka od
najstarších štádií jeho vývoja. Čarodejnícke a veštecké praktiky boli už v
minulosti súčasťou okultných vied (z lat. occultus – skrytý), založených
na viere v existenciu skrytých síl pôsobiacich vo svete a ovplyvňovali mnohé
oblasti života. Uvedené javy však rozhodne nepatria len do kategórie survivalov
z minulosti a v súčasnej dobe sa šíria aj prostredníctvom moderných
masovokomunikačných prostriedkov. Skutočnosť, že záujem o túto oblasť ľudského
bytia je stále živý, dokazuje aj obľúbenosť tematiky mágie a veštenia vo
virtuálnom priestore internetu.
Tento fakt podnietil aj môj odborný záujem o vzťah
jedného z najfrekventovanejších médií internetu a veštenia, fenoménov, ktoré sú
vo svojej podstate zdanlivo nezlučiteľné a motivoval ma k zozbieraniu materiálu
k aplikácii týchto praktík v súčasnosti.
Po stáročia je tarot interaktívnym systémom, ktorý
používa nové princípy médií ako nelinearita, náhodnosť, modularita a algoritmus.
Ako vizuálny systém používajúci symbolické "otvorené snímky", ako
napr. analogické myslenie, rozpoznávanie vzorov a komunikácia s podvedomím;
procesy, ktoré slúžia na podporu tvorivosti, intuície a psychickej integrácie
účastníka. Prieskum vytvárania osobného významu prostredníctvom interaktivity
sa skúmal vývojom moderného tarotu s originálnou fotografiou. Sofistikované
duchovné systémy používajú mnohé dynamické mediálne princípy, ktoré dnes znovu
objavujeme prostredníctvom potenciálu počítačovej technológie.
Vplyv počítača na naše médiá a naše mysle je jednoznačne
revolučný. Počítač predstavuje vek, v ktorom princípy nelinearity, náhodnosti,
variability a vzájomnej prepojenosti pomenúvajú niektoré z nich, metamorfizujú
naše médiá a pritom vystihujú dôležité aspekty nášho vedomia. Zhoda s procesmi
počítačových médií, ktoré odrážajú určité aspekty nášho vedomia, je vzrušujúcou
úlohou dizajnérov. Je to doména, ktorá začína štruktúrou a končí v poetike.
Začína s informáciami a vyvrcholí významom. Vytváranie osobného významu -
nielen prispôsobenie informácií - je ďalšou dôležitou výzvou v oblasti dizajnu
nových médií. Súčasný stav nového mediálneho interaktívneho rozprávania svedčí
o skutočnosti, že v nových formách médií sa prirodzene snažíme nájsť spôsoby,
ako vyvážiť náhodnosť so štruktúrou a plynulosť s integritou.
Mozog neustále spracováva 400 miliárd informácií za
minútu, ale naše vedomé vedomie sa týka oveľa menšieho množstva. To sa deje v
našich mysliach po celú dobu - my prijímame a spracovávame všetky tieto
informácie. Kognitívni vedci veria, že oveľa viac ako pravdepodobné, že všetky
informácie zostávajú v našom nevedomí.
Tarot pristupuje, vytvára
štruktúry a integruje tie nevedomé informácie; je to médium, ktoré vyhľadáva
relevantné informácie od snáď najnáročnejšieho "databázy" zo
všetkých, mozog, a potom organizuje a vytvára zmysel z týchto informácií
prostredníctvom interaktívneho rozprávania.
V našom veku digitálnej komunikácie, ktorá je poverená vyhlasovaním a šírením mnohých perspektív, môže byť taký integračný zásah osobitne zaujímavý sám osebe. Myseľ je zdanlivo chaotický systém, s ktorým každý jednotlivec tvorivo bojuje. Informácie, ktorým podliehame, sa nepochybne násobia exponenciálne v dnešnej dobe. .V kontexte tejto práce je dôležité rozlišovať medzi sofistikovanými vešteckými systémami od jednoduchších metód veštenia, ako je výmena mincí alebo čítanie listov čaju. Prevrátenie mince využíva princípy náhodnosti, ktoré pomáhajú rozhodovaciemu procesu, ktorý môže byť občas užitočný. Ale prevrátenie mince nepomôže pochopiť situáciu. Slúži iba na prelomenie niektorých menších patových udalostí v živote. Tasseomancia (čítanie čajových listov) a interpretácia Rorschachových škvŕn vyžadujú viac predstavivosti, ale tu sú nedostatky v korešpondencii s novými médiami, pretože zatiaľ čo využíva faktor náhodnosti, nezahŕňajú žiadne zložité algoritmy alebo modularitu. Mnohí ľudia, ktorí nie sú oboznámení s vešteckými systémami, ako je I-Ching a tarot, majú presvedčivú perspektívu, že takéto systémy predstavujú len obyčajné šarvátky. Tieto predsudky však môžu byť založené na zrkadle pravdy, pretože každá technológia môže byť zneužitá.
V našom veku digitálnej komunikácie, ktorá je poverená vyhlasovaním a šírením mnohých perspektív, môže byť taký integračný zásah osobitne zaujímavý sám osebe. Myseľ je zdanlivo chaotický systém, s ktorým každý jednotlivec tvorivo bojuje. Informácie, ktorým podliehame, sa nepochybne násobia exponenciálne v dnešnej dobe. .V kontexte tejto práce je dôležité rozlišovať medzi sofistikovanými vešteckými systémami od jednoduchších metód veštenia, ako je výmena mincí alebo čítanie listov čaju. Prevrátenie mince využíva princípy náhodnosti, ktoré pomáhajú rozhodovaciemu procesu, ktorý môže byť občas užitočný. Ale prevrátenie mince nepomôže pochopiť situáciu. Slúži iba na prelomenie niektorých menších patových udalostí v živote. Tasseomancia (čítanie čajových listov) a interpretácia Rorschachových škvŕn vyžadujú viac predstavivosti, ale tu sú nedostatky v korešpondencii s novými médiami, pretože zatiaľ čo využíva faktor náhodnosti, nezahŕňajú žiadne zložité algoritmy alebo modularitu. Mnohí ľudia, ktorí nie sú oboznámení s vešteckými systémami, ako je I-Ching a tarot, majú presvedčivú perspektívu, že takéto systémy predstavujú len obyčajné šarvátky. Tieto predsudky však môžu byť založené na zrkadle pravdy, pretože každá technológia môže byť zneužitá.
Najmä vtedy, keď sa veštenie
uskutočňuje pre jednu osobu druhou, potenciálne riziko zneužitia použitej technológie
môže tieňovať a deformovať funkciu veštenia. Okrem toho môžu byť zahrnuté
agendy, ktoré neslúžia najlepšiemu záujmu klienta. Z tohto dôvodu sa vo väčšine
tohto dokumentu približujem k záveru, že novodobé formy veštenia
realizované cez média – internet, mobilné aplikácie, sms, nie sú vo väčšine
prípadov dôveryhodné. Aj napriek tomu, že tarot v ideálnom prípade podporuje
sebareflexiu a osobnú autentičnosť voči rozhodovaniu, stále existuje potenciál
pre druh "adiktívnej" závislosti, ktorá je vlastná každej
technológii: technológia sa stáva barlou, namiesto nástroja. Daná skutočnosť sa
ale v podstate vzťahuje aj na klasické staromódne formy veštenia. Napriek
tomu, jedným z najzaujímavejších prínosov tejto práce je, že bez ohľadu na
formu veštenia – klasické alebo novodobé formy, veštenie posilňuje kreatívne
myslenie. Kreativita zahŕňa objav skrytých
vzorov, ktoré sú vlastne zdanlivo chaotickým systémom, ako aj ich
autentická integrácia do aplikácie. Preto netreba byť skeptický, pokiaľ sa
bavíme o nových formách veštenia, nakoľko pokiaľ sms, alebo aplikácia
prinútia užívateľa služby myslieť kreatívne za cieľom dosiahnutia alebo
vyvrátenia veštby, tak má v podstate motivujúci charakter. Tým možno
uviesť, že ide predovšetkým o stimuláciu podvedomia a efekt takejto
formy veštenia môže mať veľa pozitívnych výsledkov.
Žiadne komentáre
Zverejnenie komentára